9:54 PM

Benih Rumput Napier India Untuk Dijual

Posted by Syam Ghaz |

Prof Zaki & penemuannya. Artikel ini keluar akhbar SINAR HARIAN, Jumaat 27 Feb 2009.

Hasil pertemuan terkini, rumput Napier India mampu untuk mengantikan pengambilan makanan ternakan/ dedak bagi kambing, berbiri dan lembu. Ini adalah disebabkan kandungan proteinnya sangat tinggi iaitu antara 16 hingga 19% (Analisis % Protein daripada MARDI. Kandungan protein perlu bagi kambing adalah hanya 14% sehari sahaja). - kenyataan dari saya, yg merupakan pengeluar & penjual makanan ternakan (kambing, kuda & itik) & isteri seorg Dr Veterinar.

Satu kajian juga telah dijalankan oleh institusi penyelidikan tempatan, yang jelas menyatakan bahawa Napier India lebih tinggi kandungan proteinnya berbanding Napier Taiwan.

Justeru itu, sesiapa yang berminat untuk menanam rumput Napier India bagi mengantikan dedak yang ada sekarang, bolehlah menghubungi saya untuk tempahan ANAK BENIH. Gambar di sebelah kiri adalah gambar benih napier india yg saya tanam. Malah bagi meninggikan hasil & kualiti Napier India yang dihasilkan, saya juga turut menjual BAJA KHAS untuk rumput Napier India.

Bagi saya, tanaman alternatif seperti ini sangat perlu bagi mengantikan makanan ternakan yang sedia ada dipasaran sekarang. Saya juga percaya, kesan daripada krisis ekonomi yang melanda dunia sekarang, harga makanan ternakan juga akan meningkat naik, semua penternak akan cuba untuk mengecilkan kos operasi (makanan ternakan dsbnya) dan pengurusan. Justeru itu saya memberikan JALAN PENYELESAIAN kepada semua penternak, iaitu dengan menanam rumput napier india dan jadikan ia sebagai makanan utama ternakan anda.

PERBEZAAN NYATA: Napier India Lebih Tinggi % Protein & Hasil/Ha/Tahun


KADAR PERTUMBUHAN NAPIER INDIA/ HARI.

UMUR POKOK

GAMBAR

CATITAN

1 hari

100 ruas benih napier india perlu disimpan dalam guni lembab bagi memastikan keluar mata tunas baru


Anak benih yang sudah dipotong & disemai baru mengeluarkan mata tunas

4 hari

Mata tunas yang berumur 4 hari.

6 hari


Mata tunas yang sedia untuk ditanam. Saiz pangkal batang lebih kurang batang pensil.

1 minggu


Napier india yang sudah ditanam didalam tanah. Siraman cukup perlu diberikan. Pembajaan hanya dengan 150g baja khas.

2 minggu


Napier india cepat membesar dengan mengunakan baja khas dan air yang cukup.

2 bulan +


Ketinggian sudah melebihi 5 kaki. 1 batang napier India mampu mencapai berat 1kg. Pembajaan 150g lagi perlu sebelum harvest.


Setiap ruas/ benih akan mengeluarkan minimum 13 hingga 20 mata tunas baru. Berbanding napier taiwan antara 4-7 mata tunas sahaja. Bandingkan saiz pangkal batang dengan saiz business card.


Saiz batang yang besar, dibandingkan dengan saiz business card.


Daun hijau pekat dan melebar menandakan ia tinggi kandungan protein dan subur. Sedia untuk dijadikan makanan ternakan. Protein 16-20% berbanding napier taiwan hanya


PERBANDINGAN PERATUS PROTEIN DALAM RUMPUT MENGIKUT JENIS RUMPUT

JENIS RUMPUT

PERATUS PRTEIN

HASIL/HA/THN

ANALISIS DARIPADA

Napier India

16-20%

100 tan

Keputusan daripada analisis pihak MARDI & Penyelidikan Prof Zaki

Rumput Kerbau

13.6%

6 – 12 tan

Keputusan daripada analisis pihak JPV

Rumput Setaria

12.4 %

16.6 – 18.6 tan

Keputusan daripada analisis pihak JPV

Rumput Kuda

11.9 %

20 – 26 tan

Keputusan daripada analisis pihak JPV

Rumput Humidicola

10.2 %

11 – 18 tan

Keputusan daripada analisis pihak JPV

Napier Taiwan/ Gajah

10.0 %

20 – 30 tan

Keputusan daripada analisis pihak JPV

Rumput MARDI Digit

9.0 %

16 – 23 tan

Keputusan daripada analisis pihak JPV & MARDI

Rumput Signal –beracun kepada kambing

8.5 %

14 – 26 tan

Keputusan daripada analisis pihak JPV

Rumput Para

8.1 %

15 – 20 tan

Keputusan daripada analisis pihak JPV

Rumput Parit

7.5.%

6 – 10 tan

Keputusan daripada analisis pihak JPV































Berikut adalah FACT & FIGURE pertumbuhan Napier India dan Perbandingan dengan jenis rumput yang lain.

KELEBIHAN NAPIER INDIA:

# Protein lebih tinggi berbanding Napier Taiwan & Dedak Haiwan.

# Kadar tumbesaran sangat cepat, 25 hari tanam sudah boleh harvest.

# Matang pada umur 4 bulan, untuk buat benih.

# Saiznya lebih besar berbanding Napier Taiwan.

# Kadar pertumbuhan mana tunas lebih tinggi, 1 benih mengeluarkan 20+/- mata tunas.

# Paling PENTING: HARGANYA MURAH & PROTEIN TINGGI.

PENGIRAAN

# 1 ekar boleh ditanam 3,200 benih pokok, sistem 4'x 4'= 3,200 pokok seekar.

# 1 benih mampu mengeluarkan 20+/- mata tunas

# 1 mata tunas, purata berat dalam 1kg/pokok.

# 1 ekor kambing perlu makan 3kg sehari.

# Andaikata, dianggarkan Minimum 1 ruas (20 pokok) mampu mengeluarkan berat sebanyak 12kg/ruas. bermakna untuk 1 ekar pokok rumput Napier India mampu mengeluarkan hasil sebanyak 38,400kg rumput. Maksimum yg kami mampu buat mengunakan baja kami ialah, 20kg/ ruas ~ 64,000kg/seekar!

# Minimum 1 ekar (38,400kg) rumput napier india mampu memberikan 100 ekor kambing makan selama 128 hari! @ 4 bulan!

HARGA

Harga A: Anak benih yang telah sedia dipotong halus

# 1 benih = RM0.20/pokok - sudah ada mata tunas dan tidak termasuk kos penghantaran. Dihantar melalui lori/bas/corrier.

Ciri-ciri;

i. Anak benih yg dihantar dalam unit 5 ruas setiap satu (RM1.00/5 ruas), ia bagi memastikan anak benih dapat mengekalkan kandungan air dalam batang rumput, supaya lambat mati kekeringan.
ii. Terdapat mata tunas yang sedia tumbuh cuma menanti untuk ditanam sahaja.
iii. Ia dapat bertahan selama 3 hari tanpa ditanam dan diletakkan dibawah tempat redup dengan siraman air setiap hari.

# 1 benih dalam polibeg dalam media semaian baja khas = RM0.50/pokok

Ciri-ciri;

1. Anak benih dipotong halus menjadi setiap ruas bagi satu polibeg.
ii. Anak benih telah disemai dalam media penanaman khas yang diformulasikan oleh Prof Zaki.
iii. Lebih tahan kepada perubahan cuaca kerana sudah sedia disemai dan kadar % hidup lebih tinggi.

Ciri-ciri;

i. Rumput dipotong sebatang-sebatang.
ii. Setiap batang minimum 10 ruas.
iii. % hidup tinggi kerana batangnya yang panjang mampu membekalkan air yang baik.
iv. Boleh disimpan selama 5 hari dengan diletakkan ditempat redup +siraman air.

45 comments:

Cah Klaten said...

Apa bedanya dengan rumput Gajah? Berapa minimum pemesanan dan berapa ongkos kirim sampai di Jogya, Indonesia?

Mohd Faisal bin Basri said...

Berapa jarak antara satu bagi setiap tanaman.

ahkott said...

Ble tak cik buat penghantaran kat sabah? Sekiranya tak ble. Sya sambut benih tu kat johor. Nti.sya sdri akan bawa balik sabah. .0197475945 (zul)

abufurqan said...

Macam mana nk contact ...

Unknown said...

nk order macam mana ni boss?

Unknown said...

Nak order boleh ?

Am Ham said...

Ada sesiapa yang bekalkan benih rumput kerbau?

qUETIm ThE wARRIOr said...

Bape harga utk benih napier india ni.. Dan mcm mn nk beli?

ALEXANDRIA said...

Boleh buat penghantara di sabah?
Watsapp 0178147655
Alexandriajuirin@gmail.com

Unknown said...

Boleh buat pengantaran ke sabah ? watshapp 0169781903

Unknown said...

berapa harga untuk benih dan hantaran ke puchong?

arin said...

Tuan Sy ingin membeli Benih..
Bagaimana cara nya
.ini tel Sy 0193344821

Unknown said...

macam mana nk beli benih rumput nie?

Unknown said...

Saya nak beli benih.. Boleh contact saya?

Unknown said...

Saya nak beli macam mane nak contact

Unknown said...

Saya nak beli macam mane nak contact

Unknown said...

Saya nak beli macam Mana nak contact....

Unknown said...

Tolong wassap saya tuan. Saya berminat nak beli pokok ni. 0127215401

Unknown said...

Saya nak beli untuk buat benih. Brp harga dan bagaimana nak contact.

Unknown said...

Salam..tuan
Terima kasih atas perkonsian ilmu..sy berminat hendak beli benih napier india tersebut..hubungi saya 0166956639

Unknown said...

Tuan Sy ingin membeli Benih..
Bagaimana cara nya..
hubungi saya /wsapp...0168538922

Unknown said...

As salam tuan.sy berminat nk beli benih ni.whatsApp sy 01137876328.

mmd said...

Tuan/Puan sy berminat utk membeli. Boley contact sy di 0195942408.

mzma said...

Sye berminat.. Nk beli benih.. Email sye di muhammadzulhishammzma@gmail.com atau 0136548095

Unknown said...

Blh wsap sy x.sy nk bli benih 0177944134

Unknown said...

Sya berminat tolong whatsapp pada no ini 0149165914. Atau email pada kasihcintaa123@gmail.com

Unknown said...

Says dari sarawak...berminat nak beli benih

Email saya.
dzulima55@gmail.com
Hp: 0128075030
Nama:dzulkarnain

Unknown said...

Saya berminat

Unknown said...

Blh berminat blh bagi nbr fon

Unknown said...

Saya berminat nk beli benih.pls wsap 0174041901

Unknown said...

Saya berminat nak beli benih Napier India secepat mungkin. Wasap saya En Zaki +60182011653. Tk

Unknown said...

Sy azrol .berminat nak beli benih napier 01113234900

Unknown said...

Saya hafiz dari bachok berminat nak beli please contact 0173302629 boleh wsp atau call

Unknown said...

Cam ne nak order

Unknown said...

Salam, mcm mana mau buat order dan proses penghantaran ke sabah? Whatsapp 0149523482.Tqia

Ita said...

macam mananak dapatkan rumput ini Prof?

Ita said...

Tolong whatsapp saya di 01132528446

Haris Beddu said...

Whatapp saya 0198934271 (haris)

Unknown said...

Saya nk beli benih...diterengganu kat mane whatsapp saya di0139695732

Komando04 said...

Wssp sy 0137688922 nasir mlka

Unknown said...

Minta no phone Dan alamat ladsng.tq

Fatimahwati said...

Saya nak beli benih, tolong whatsapp saya 0168897376

Apple Merah said...

saya berminat nak beli benih rumput napier ni...
mohon whatsapp sy 0169083053 syahrizan

Unknown said...

Hubungi saya 0179614441

JOHN-BORNEO NATURE HERBS said...

Saya berminat beli benih napier india, pls WA : Bibi+60128734412 Kuching-Sarawak

Subscribe