8:20 PM

Benih Napier India IKN01 Naik FLIGHT Ke SERAWAK

Posted by Syam Ghaz |

Alhamdulillah pada 11 Ogos 2009 yang lepas, kami telah berjaya menghantar benih-benih rumput Napier India IKN091 ke Sarawak, dan berjaya menembusi pasaran Malaysia Timur. Gambar Kiri: Benih yang berkualiti tinggi.

Benih tersebut ditanam diatas tanah seluas 15 ekar, di Kuching Sarawak untuk tujuan pemakanan utama bagi Projek Ternakan Lembu Tenusu Syarikat DD Pelita Sdn Bhd (syarikat multinasional di Sarawak) sebanyak 500 ekor di peringkat permulaan.


Berberapa langkah-langkah yang penting dan ingin kami kongsikan bersama sahabat-sahabat semua antaranya ialah ;-

i. Dapatkan Permit Import dari Pejabat Jabatan Pertanian Negeri Sarawak & Kastam.

ii. Isikan borang permohonan untuk mendapatkan Sijil Phytosanitari dari Jabatan Pertanian Negeri Kelantan (atau Negeri anda)

iii. Patuhi arahan yang dibuat ada Permit Import

iv. Jemput Pegawai Jabatan Pertanian Negeri meninjau proses yang dilakukan dan pengesahan samada lulus atau tidak.

v. Dapatkan sijil phytosanitari di Jabatan Pertanian Negeri.

vi. Dapatkan borang K3 (untuk tujuan penghantaran barang-barang ke Sarawak) di Pejabat Kastam- bayar RM15.

vii. Uruskan lori dan tiket Penerbangan dengan MAS Kargo - tempahan perlu dibuat seawal mungkin. Ketepatan waktu adalah sangat penting, jika tak semua duit hanggus.

viii. Semakkan skali lagi di Jabatan Pertanian KLIA dan urusan dengan pihak Kastam

ix. Naik flight.... sampai ke Sawarak dalam masa 1 jam lebih.




Salinan Permit Import, racun Benomyl, Dimethoate & Nematicide

Pekerja melakukan pemotongan benih secara khusus seperti arahan di Permit Import

Rendaman dalam larutan campuran racun selama 15 minit

Isikan dalam kotak-kotak sebelum penghantaran

Isikan dalam lori untuk dihantar ke KLIA

Ready untuk naik flight ke Sarawak.

Alhamdulillah semua berjalan dengan baik dan seperti apa yang di rancangkan, Terima kasih kepada semua yang terlibat terutamanya Prof Zaki, Pengarah MARDI Sarawak, Pengarah Urusan DD Pelita Capital, En Zahri Perhi, saintis2 yg sudi melawat ladang kami dari Sarawak, Jabatan Pertanian Kelantan serta semua yang terlibat dalam projek ini. InsyaAllah ada kelapangan waktu saya akan ke Sarawak dan Sabah bagi meninjau pasaran dan jumpa shbt2 semua disana.

Dalam masa yang terdekat bagi Projek Penanaman Rumput Napier IKN091, kami mensasarkan untuk turut serta dalam Perancangan ECER dalam memastikan bekalan benih rumput berkualiti tinggi berjaya menepati citarasa ternakan seterusnya menjimatkan hampir 80% penggunaan dedak seharian.

Buat masa sekarang kami telah mengusahakan projek Ladang Napier India IKN091 secara ladang kontrak dengan penternak2 kecil seluas 50 ekar bagi memenuhi permintaan pasaran tempatan. Projek ini bertujuan untuk memberikan pendapatan sampingan kepada penternak-penternak kecil disamping memberi pendapatan sampingan kepada mereka dalam menyara keluarga masing2.

Sesiapa yang berminat untuk mendapatkan;-

i. Benih Napier India IKN091 - (sila klik untuk baca tentang Perbandingan Napier India dengan rumput2 lain) yang berkualiti tinggi

ii. Rumput Napier India IKN091 Segar dengan protein 18% keatas.

iii. Silaj Napier India yang berkhasiat dan bernutrisi tinggi.

Semua produk diatas adalah dijamin mutunya dan standart kualiti penghantaran ke luar Semenanjung Malaysia

Jika shbt2 berminat, bolehlah;-

i. Menghubungi saya segera
ii. Isikan Borang Tempahan
iii. Emailkan kepada saya

Terima kasih semua.

Syam Ghaz
013 219 9643
ibnu_ghaz@yahoo.com.sg

8:18 PM

Kambing Penjantan Super K-Katboer

Posted by Syam Ghaz |

Berikut adalah sedikit gambar2 kambing yang nak kongsi dengan shbt2, kami ada menjual kambing kacukan boer dengan katjang dengan teknologi terkini, hasilnya... Alhamdulillah, shbt2 tgklah sendiri Bapak Boer + Katjang ni bawah ni, kami namakan baka kambing Penjantan Super K-Katboer (K - Kelantan, Kat - Katjang, dan Boer - Boer). Hasilnya betul2 memberangsangkan antara yang saya nak kongsikan;-

Hehe... tunjuk hansem bila nak ambil gambar, penjantan Super K-Katboer ni,
berat dia ni lebih 35kg.


Gambar sisi penjantan Super K-KatBoer yang berumur lebih setahun :) Sebijik macam Kalahari cross Boer.
Ciri-ciri:

- Berat melebihi 30kg dalam masa umur 4 bulan.

- Berbulu sebijik macam kambing katjang di leher dan belakang mcm boer. Jika dinilai dari aspek pandangan mata, nescaya shbt2 tak percaya.... dan comfirm shbt2 kata ni boer jantan kelas F8!

- Nafsu jantan tahap superrr (sampaikan kena tambat walaupun duk dalam kandang yang dah asingkan jantan betina, ia adalah disebabkan genetik kambing katjang - kesimpulannya kalah kambing jantan boer fullblood jika bergaduh).

- Kelasakkan dan daya tahan penyakit?? Alhamdulillah inilah baka boer yang kami cari selama ini, dah lahir pun :) lasak dan sebijik macam kambing jantan katjang kg.

Selain dari jantan2 yang dihasilkan, ada jugalah boer2 betina yang gemuk-gemuk dan sihat2 semuanya... jika shbt2 tengok memang comfirm nak beli, gemukkkkkkkkkk & sihattttt :) sedap mata memandang :)

Nak beli ke?? saya jual murah2 je... Bagi boer Jantan Super K-Katboer

Selain daripada tu ada lah gambar2 kambing jantan2 hansem dan betina cute yang saya nak jual ni, ada gambar2 nak kongsikan :)

Kambing jantan fullblood kelahiran tempatan, berat si hansem ni lebih 65kg. Sekarang ni duk tgh nak mengawan dengan 2 ekor boer betina.

Ni pula anak boer yang baru nak belajar jadi bapak.. tgklah gemuk2 :)

Malu-malu pulak baka2 penjantan Super K-Katboer muda ni, masih muda lagi ni... umur dalam 4 bulan lebih

Sekandang kambing boer betina untuk dijual,

Sahabat-sahabat tengoklah dia punya body-size, fuhhh gemuk & sihat kan? beratnya lebih 50kg.

Yang ni pulak anak2 dara boer yang masih sunti, umur dalam 5 bulan lebih.

Harga

Penjantar Super K-Katboer - RM35/kg

Penjantan Boer - RM35/kg

Boer Betina - RM32/kg

8:07 PM

5 Spesis Rumput Terbaru Keluaran MyAgro-Vet

Posted by Syam Ghaz |

Syarikat kami akan memasarkan rumput-rumput ragutan untuk haiwan ternakan terbaru yang diimport khas dari luar negara dengan harga yang paling kompetatif di Malaysia.


Berikut adalah 5 jenis rumput yang kami akan promosikan tidak lama lagi iaitu;

1. Purple guinea (panicum maximum TD58) - RM38/kg

2. Atratum grass (paspalum atratum) - RM38/kg

3. Thapra Stylo (stylosanthes guianensis CIAT 184) - RM40/kg

4. Ruzi grass (brachiaria ruziziensis) - RM38/kg

5. Napier India IKN091 - RM0.20/ruas

Semua benih rumput ini guna biji benih (forage seeds).

Sesiapa yang berminat untuk menjadi pengedar, boleh menghubungi/SMS/E-mail pada saya segera. Tempahan adalah dibuka mulai hari ini.

Berikut adalah ciri-ciri dan gambar jenis rumput ragut yang berkaitan;

Ruzi grass

Ruzi grass (Brachiaria ruziziensis)

- Dry matter forage yield 12-15 ton/ha/year

(Protein content 7-10%)

- Good palatability and good quality forage

- Good germinated seed

- Prefer fertile and well drained soil

Purple Guinea grass

Purple Guinea grass (Panicum maximum TD 58)

- High dry matter forage yield 15-20 ton/ha/year

(Protein content 7-10%)

- Good germinated seed

- Requires fertile soil

Atratum grass

Atratum grass (Paspalum atratum)

- Dry matter forage yield 15-20 ton/ha/year

(Protein content 7-8%)

- Good germinated seed

- Suitable to wet area

- Need often cut or graze

Plicatulum grass

Plicatulum grass (Paspalum plicatulum)

- Dry matter forage yield 9-15 ton/ha/year

(Protein content 7-8 %)

- Good germinated seed

- Tolerant of both wet and dry season

Hamata Stylo

Hamata Stylo (Stylosanthes hamata cv.Verano)

- Dry matter forage yield 9-12 ton/ha/year

(Protein content 16-18%)

- Resistant to Anthracnose disease

- Adapted to acid and infertile soil

Thapra Stylo

Thapra Stylo (Stylosanthes guianensis CIAT 184)

- Dry matter forage yield 9-15 ton/ha/year

(Protein content 16-20%)

- Stay green in dry season

- Adapted to acid and infertile soil

Cavalcade

Cavalcade (Centrosema pascuorum cv.Cavalcade)

- Dry matter forage yield 6-7 ton/ha/year

(Protein content 16-18%)

- Good palatability and good quality forage

- Suitable for hay making


Jika dibandingkan dengan Napier India IKN091, rumput IKN091 jauh lebih baik dari segi % protein dan hasil. Cuma bagi ternakan, terutama yang mempunyai padang ragut, kepelbagaian rumput ragut perlu bagi memastikan keseimbangan makanan ternakan kita semua.

8:54 PM

Haiwan Kesayangan Untuk Dijual

Posted by Syam Ghaz |

Bagi memastikan MyAgro-Vet terus relevan dengan krisis ekonomi yang melanda, kami telah mengembangkan lagi perniagaan kami dengan membuka sebuah kedai haiwan kesayangan bertempat di Pulau Melaka, Kota Bharu, Kelantan. Buat permulaan kami memperkenalkan haiwan-haiwan kesayangan 'baru', yang masih kurang di pasaran haiwan kesayangan di Malaysia, kini ia terdapat di kedai kami. Kami juga menjual dalam kuantiti pukal, bagi sesiapa yang berminat dengan harga yang istimewa. Berikut adalah sedikit gambar-gambar yang ingin dikongsikan bersama dengan harga yang kami tawarkan;

Mum 'Teddy Bear' - RM170/ekor

Baby 'Teddy Bear' - RM90/ekor

Lop's - RM110/ekor

Baby 'teddy bear' - RM90/ekor

Kumayi Rusia - RM110/ekor
Kumayi Rusia - RM110/ekor
'Landak' Cute - RM140/ekor

'Landak' CuteRM140/ekor

Sesiapa yang berminat boleh membuat tempahan sekarang . Isi borang tempahan di ruangan sebelah kanan. Terima kasih.

8:00 PM

Jualan Kambing

Posted by Syam Ghaz |

MYAGRO-VET ditadbir oleh seorang Dr Veterinar yang menguruskan segala aktiviti berkaitan syarikat. Kami membekalkan baka kambingterbaik dari spesis Anglo Nubian, Boer, Saanen, British Alpine dan Toggenberg.

Kandang utama MYAGRO-VET bertempat di Pasir Puteh, Kelantan. Dan kami mempunyai 2 kandang transit iaitu di Rantau Panjang dan Kota Bharu dengan setiap satu berkapasiti boleh memuatkan lebih 250 ekor kambing pada satu masa.

MYAGRO-VET juga menyediakan servis yang terbaik dengan setiap urusniaga jual-beli dilaksanakan dengan menyediakan perjanjian bertulis, khidmat nasihat & perubatan veterinar, permit perjalanan yang sah, analisis penyakit setiap haiwan ternak dan perkhidmatan penghantaran terus ke kandang pembeli.

Berikut adalah perkhidmatan yang kami tawarkan, perbandingan sistem yang dijalankan oleh MYAGRO-VET berbanding sistem konvesional dan harga yang paling kompetatif di pasaran semasa.

MASA

AKTIVITI

BAYARAN

CATITAN

PENGESAHAN

Minggu 1

Tempahan awal

20 % - Deposit

Menandatangani dokumen jual-beli dan disaksikan peguam kami.

20 % bayaran adalah sebagai tanda komitmen pembeli terhadap proses urusniaga yang dijalankan.

Perjanjian adalah bercetak, ia bagi memastikan pelangan yakin dengan urusniaga yang kami jalankan.

Minggu 2

Pemilihan kambing

30 % - Sebagai tanda komitmen & persetujuan

Menandatangani dokumen jual-beli dan disaksikan peguam kami.

Kambing yang dipilih akan di’tag’ dan diasingkan.

Sampel darah bagi setiap ekor kambing akan diuji di Makmal JPV terlebih dahulu. Ia bagi memastikan kambing yang dibeli bebas daripada penyakit Brucella dan FMD. Sijil pengesahan bebas penyakit akan disertakan.

Permit perjalanan akan diproses dengan kerjasama JPV.

Tujuan kambing dikuarantin selama 2 minggu di kandang kami ialah bagi memastikan kambing bebas daripada penyakit, bersedia untuk travel, dan sentiasa berada dalam keadaan sihat.

20 % akan dipulangkan semula sekiranya kambing yang dipilih tidak memuaskan hati pelangan kami.

Minggu 4

Bawa balik

50 % - Memuktamadkan proses jual beli & selesai.

Menandatangani dokumen jual-beli dan disaksikan peguam kami.

Lori kosong dan lori yang diisi dengan kambing akan ditimbang dengan menggunakan penimbang elektronik.

Ia bertujuan memastikan bacaan timbangan adalah tepat, menjimatkan masa & tiada unsur penipuan.

Transkrip bacaan timbangan lori akan disertakan bersama.

Perkhidmatan lori adalah disediakan dan kami akan menanggung separuh daripada kos

pengangkutan.



PERBEZAAN ANTARA SISTEM KONVESIONAL & SISTEM MYAGRO VET

PERKARA

SISTEM KONVESIONAL

SISTEM MYAGRO-VET

Jaminan wang deposit anda selamat

Tiada

Ya

Perjanjian bertulis

Tiada

Ya

Keselamatan

Tiada

Ya

Permit

Tiada

Ya

Penyakit Brucella & FMD

Tidak pasti

Tiada

Unsur penipuan timbangan

Ya

Tiada

Jaminan kesihatan haiwan

Tidak pasti

Ya



JENIS SPESIS KAMBING

PURATA BERAT

HARGA

ANGGARAN HARGA MINIMUM

Anglo Nubian

20-25kg

RM16.50/kg

RM330/ekor

Boer F1 & F2

30-50kg

RM20-RM21/kg

RM600/ekor

Boer F3-F4

30-50kg

RM21-RM22/kg

RM630/ekor

British Alpine (susu)

30-70kg

RM21-RM22/kg

RM630/ekor

Saanen (susu)

30-60kg

RM21-RM22/kg

RM630/ekor

Toggenberg (susu)

30-50kg

RM21-RM22/kg

RM630/ekor















Saanen RM21/kg @ RM600+/ekor
Jamnapari Pejantan
Jawarandu Betina RM700/ekor
Boer RM21/kg @ RM500+/ekorAnglo Nubian RM16.50/kg @ RM275+/ekor


9:02 PM

Senarai Semua Produk MyAgro-Vet

Posted by Syam Ghaz |

Bagi memastikan syarikat kami terus relevan dengan situasi kegawatan ekonomi yang melanda Dunia dan Malaysia sekarang. Kami telah menambah berberapa jenis haiwan/barang/produk/makanan baru syarikat, berikut ialah apa yang kami tawarkan;




BIL

PRODUK

HARGA

CATITAN

1

Kambing


* Proses hanya 3 minggu sahaja

* Sistem pembayaran 20%+30%+50%

* Perjanjian bertulis & Khidmat guaman

* Diagnosis penyakit Brucella & FMD

* Khidmat Perubatan Veterinar & makanan percuma semasa proses pemeliharaan.

* Kos pengangkutan ditangung ½ &

* Termasuk permit perjalanan

i. Anglo-nubian

RM16.50/kg

ii. Boer F1-F2

RM20-RM21/kg

iii. Boer F3-F4

RM21-RM22/kg

iv. British Alpine (susu)

RM21-RM22/kg

v. Saanen (susu)

RM21-RM22/kg

vi. Toggenberg (susu)

RM21-RM22/kg

2

Dedak



i. Dedak kambing

RM22.50/25kg

* Tidak termasuk kos pengangkutan

ii. Dedak kuda

RM30/25kg

* Tidak termasuk kos pengangkutan

iii. Dedak itik penelur

RM30/25kg

* Tidak termasuk kos pengangkutan

3.

Benih rumput napier India

RM0.20/1ruas & RM0.50/polibeg

* Tidak termasuk kos pengangkutan

4.

Baja bio-organik

RM30/25kg

* Tidak termasuk kos pengangkutan

5

Cecair EM-1 1L

RM25/1L

* Tidak termasuk kos pengangkutan

6

Anak pokok gaharu

RM18/pokok

* Tidak termasuk kos pengangkutan

7

Induk lintah

RM90-150/kg

* Tidak termasuk kos pengangkutan

8

Daging kambing BBQ

RM20/kg

* Tidak termasuk kos pengangkutan, kecuali 10kg keatas. Sekitar Kota Bharu sahaja.


Subscribe